کد مطلب:259445 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:166

سامرا و عزاداران حسینی
حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد شیرازی قدس سره در ادامه راه و رفتار جد خود حضرت آیت الله العظمی میرزای شیرازی بزرگ نسبت به احیا و تقویت نشانه های شیعه و تشیع در سامرا قدم برمی داشتند و برای از غربت درآوردن حرم



[ صفحه 314]



عسكریین علیهماالسلام و رونق دادن به زیارت آنان برنامه ریزی می نمودند.

ایشان افرادی از تجار - مخصوصا تجار كربلای معلی - را تشویق كرد تا حسینیه ای در سامرا تأسیس نمایند و درب های آن را بر روی عزاداران حسینی و زائران حرم عسكریین علیهماالسلام باز نگه دارند، بر اثر آن تشویقات حسینیه ای مجلل در محله ای نزدیك حرم عسكریین علیهماالسلام واقع به طرف دست راست درب قبله ی صحن شریف تأسیس یافت و راه اندازی شد. یعنی درست در نقطه مقابل مدرسه علمیه ی آیت الله العظمی میرزای شیرازی كه به طرف دست چپ درب قبله صحن شریف واقع است قرار داشت.

این حسینیه به نام حسینیه ی كربلایی ها فعالیت خود را شروع كرده و شاهد اوج فعالیت خود در ایام مناسبات دینی و مذهبی بود مخصوصا ماه مبارك رمضان كه به تشویق آیت الله العظمی حاج سید محمد شیرازی قدس سره راهنمایی و كمك ایشان هیئت هایی تشكیل شده بود كه زائران را همه روزه بعد از پایان نماز جماعت آیت الله العظمی شیرازی در صحن مطهر امام حسین علیه السلام توسط اتوبوس های زیادی كه در اطراف صحن شریف متمركز كرده بودند از كربلای معلی به سامرا منتقل می كردند، افطار و سحری در حسینیه كربلایی های سامرا آماده و همه آنان را میهمان سفره امام حسین علیه السلام و خوان پربركت عسكریین علیهماالسلام می نمودند.

زیارت مفصل عسكریین علیهماالسلام سرداب غیبت و همچنین زیارت سید محمد فرزند برومند امام هادی علیه السلام وسط راه و زیارت كاظمین را نائل آمده و به كربلای معلی باز می گشتند.

در همه ی ماه مبارك رمضان این برنامه پر فیض ادامه پیدا می كرد، علاوه بر آن ایام شهادت امام دهم و همچنین ایام شهادت امام عسكری علیهماالسلام هیئت های عزاداری زیادی به توصیه و راهنمائی آیت الله العظمی شیرازی از كربلای معلی و از نجف اشرف برای عرض تسلیت و سوگواری به ساحت مقدس امام زمان ارواحنا فداه به سامرا رفته و عزاداری مفصلی در حرم عسكریین علیهماالسلام و صحن شریف انجام داده و پس از زیارت و عتبه بوسی آن بزرگواران به كربلای معلی باز می گشتند.



[ صفحه 315]



این برنامه ها روز به روز به همت و تشویق آیت الله العظمی حاج سید محمد شیرازی بیشتر و بیشتر می شد، رونق و عظمت فزون تری پیدا می كرد. سنی و شیعه را متحد و برادری محكم تری بین آنان برقرار می كرد.

دشمنان اسلام و مسلمین آن را تحمل نكرده و مشغول توطئه چینی شدند. ناگاه بعد از پایان مراسم عزاداری در یكی از مناسبت های سوگواری ایام شهادت امامین عسكریین علیهماالسلام برپا می شد، شعارهایی ناخواسته تفرقه افكن و تحریك آمیز در بدگویی به خلفای سنیان از میان دسته جات عزادار و در مركز شهر سامرا بلند و طنین افكن شد. فوری در مقابل فریادها و شعارهای ضد خلفا فریادها و اشعارهایی نیز از همان میان علیه امامان پاك و معصوم شیعیان بلند گشت و به دنبال آن طرفین سنگ باران شدند و عده ای زخمی و مجروح گشتند و این فتنه یكی دو سال تكرار شد.

آیت الله العظمی شیرازی قدس سره می فرمودند: در پی این حوادث غیر مترقبه و برای مهار كردن آن از بعضی افراد هیئتی و دوستان كمك گرفته و خواستیم قصه را دنبال كرده و آن را ریشه یابی كنند و نتیجه را به اطلاع برسانند.

آنان پس از تحقیق و ریشه یابی به این نتیجه رسیدند كه سفارت استعمار پیر انگلستان در عراق تحمل این اتحاد و همزیستی شیعه و سنی را نداشته، لذا طبق قاعده ی معروف خود «تفرقه افكن و آقایی كن» یك عده از مزدوران خود را برای بر هم زدن نظم و آشوب گری فرستاده تا خود را میان عزاداران جا داده به عنوان عزادار این گونه شعارهای متضاد و تحریك آمیز را سر دهند تا نظم عزا و عزاداران بر هم زده و آتش فتنه و تفرقه را بین آنان شعله ور سازند و به عزا و عزاداری پایان دهند.

آری، این گونه استعمارگران علی الخصوص استعمار پیر انگلستان از وحدت مسلمانان و شعائر حسینی و عزاداران بالخصوص اگر با راهنمایی علما و مراجع دین مانند خاندان شیرازی بوده باشد بیمناك و سعی در بر هم زدن و از بین بردن آن دارند.



[ صفحه 316]



بلی، استعمار پیر انگلستان كه از خاندان شیرازی ضربه های سنگینی را مانند قصه ی تنباكو در ایران كه به دست آیت الله العظمی میرزا محمد حسن شیرازی میرزای بزرگ انجام گرفت و مانند قصه ی خروج ذلت بار و شكستشان در عراق از فتوای جهاد علیه اشغالگران توسط آیت الله العظمی میرزا محمد تقی شیرازی دیده؛ به آشوب گری و فتنه انگیزی ضد عزاداران حسینی كه به راهنمایی آیت الله العظمی حاج سید محمد شیرازی قدس سره بوده، اكتفا نكردند، بلكه توسط یك كودتای نظامی مزدوران خود؛ صدام و حزب كافر بعث را در عراق به حكومت رسانده و دمار از روزگار مردم شیعه عراق بالأخص از روحانیت شیعه و علی الخصوص از خاندان شیرازی درآوردند. حال هم كه صدام را خدای متعال خواری و ذلت بخشید، دست بردار نیستند و جنایاتی بسیار كه یكی از آنها شیعه كشی و هرج و مرج است به وجود آورده و انتقام از مردم شیعه عراق گرفته و می گیرند.

امیدواریم با بیداری ملت ها و شناخت نیرنگ های استعمارگران خدای متعال از ظالمان انتقام گرفته عزت و آقایی را به مسلمانان برگرداند ان شاء الله تعالی

یكی از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی آقای سید محمد شیرازی قدس سره

15 شوال المكرم 1427



[ صفحه 319]